x
Logo

Kup książkę

Pobierz e-book

wybierz kategorię

Blog

Jak poradzić sobie ze stresem związanym z coronavirusem?

Powiększ zdjęcie

Jak poradzić sobie ze stresem związanym z coronavirusem?

1.       To całkiem naturalne i normalne, że odczuwasz stres, przerażenie czy nawet wściekłość w związku z kryzysem. Pozwól sobie na czucie tych wszystkich emocji. Możesz je odczuwać w ciele, możesz mieć problem ze skupieniem, możesz mieć mniej energii. To w porządku. Mój mentor w interwencji kryzysowej mawiał: to jest normalne zachowanie w nienormalnej sytuacji. Podziel się tym, rozmowa z ludźmi, którym ufasz przyniesie ukojenie. Nie zatrzymuj tego w środku, nie bądź z tym sama/sam. Mów o tym co Cię niepokoi. Wtedy to stanie się ‘mniejsze’. Nie musisz dźwigać tego sam/sama.

2.       Jeżeli musisz zostać w domu, postaraj się utrzymać w miarę zdrowy tryb życia. Zadbaj o to aby zjeść, wyspać się, wziąć kojącą kąpiel. Możesz poćwiczyć skalpel na youtube albo jogę z Gosią Mostowiak. Możesz pomedytować z Tarą Brach etc.  Pomogą Tobie ćwiczenia, joga czy kontakty z innymi osobami drogą online. Wykorzystaj ten czas na odpoczynek, medytacje, połączenie z bliskimi. Wszystko przemija, ten trudny czas też przeminie. Zaopiekuj się sobą, najmocniej jak potrafisz.

3.       Wszyscy potrzebujemy ‘schronienia’, czyli sposobów na to aby poczuć ulgę. Nie szukaj schronienia w piciu alkoholu, czy paleniu. To nie pomaga radzić sobie z emocjami. Jeszcze bardziej przytłacza. Czasem coś co przynosi chwilową ulgę, może przynieść ogromne straty w długofalowym myśleniu. Szukaj sposobów i schronień, które dodadzą Ci ‘skrzydeł’ a nie tych, które je podetną. Czy masz osoby, którym ufasz? Czy masz osobę do której możesz się zgłosić po pomoc. Wielu terapeutów pracuje też online. A może stwórz swoją grupę wsparcia online. To możliwe, ja taką stworzyłam, napisz do mnie powiem Ci jak. I pamiętaj: zawsze szukaj osób które Ci pomogą. One istnieją. One Ci pomogą.

4.       Skupiaj się na faktach. Myśl logicznie i racjonalnie. W sytuacji kryzysowej możemy działać w obrębie flight& fight. Walcz albo uciekaj. To jest poziom lęku. Możesz reagować agresją albo przerażeniem. Wtedy trudno jest dopuścić logiczne myślenie. Dlatego skupiaj się na faktach, nie na interpretacji. Zbieraj informację które pomogą Tobie ograniczyć ryzyko zachorowania. Sprawdzaj co może Ci pomóc i jak możesz się ochronić. Siebie i swoich bliskich. Postaw siebie na pierwszym miejscu, właśnie dla siebie i innych.  Znajdź źródło, które jest godne zaufania. Na przykład strona WHO, światowej organizacji zdrowia. Tam doszukuj się nowych wiadomości.

5.       Ogranicz czas przebywania w mediach, oglądając TV, czy surfując po internecie. Szczególnie jeżeli informacje, które tam pozyskujesz wprowadzają jeszcze większe zakłopotanie, smutek czy lęk. Jeżeli coś nie działa, rób coś innego. Nie mówię żeby odizolować się kompletnie, chodzi mi o to, aby w tym trudnym czasie maksymalnie ograniczyć wszystko to, co Tobie nie służy.

6.       Pomyśl sobie o wszystkich Twoich zasobach, które z powodzeniem pozwoliły Ci w przeszłości poradzić sobie z wieloma problemami. Użyj dzisiaj tych samych umiejętności, aby w tym czasie pełnym wyzwań radzić sobie dzień po dniu. Pamiętaj raz jeszcze wszystko przeminie. To również. Znajdź swój środek, pozwól sobie na balans. Nie panikuj ale także nie ignoruj. Zachowaj spokój i szukaj wsparcia. Nie jesteś sama. Nie jesteś sam.

Zdjęcie: pixabay

Źródło:WHO

ostatnie wpisy z tej kategorii