x
Logo

Kup książkę

Pobierz e-book

wybierz kategorię

Blog

Czy warto mieć postanowienia noworoczne?

Powiększ zdjęcie

Zapomnij o postanowieniach noworocznych i przeprowadź "Przegląd ubiegłorocznych"

 

Tim Ferriss autor książki “4-godzinny tydzień pracy” jest bardzo często pytany jakie ma podejście no noworocznych postanowień. Prawdą jest że autor jednego z najpopularniejszych bestselerów New York Timesa w ogóle nie ma postanowień noworocznych. Mimo tego, że robił to przez wiele lat. Skąd ta zmiana? W pewnym momencie zauważył, że recenzja, podsumowanie ostatniego roku przynosi mu więcej informacji, jest bardziej wartościowe i zmuszające do działania aniżeli na wpół-ślepo patrzenie w przyszłość z szeroko zakrojonymi celami. Ferriss zrobił swoje pierwsze tego typu podsumowanie roczne, gdy był córka jego mentora młoda dziewczyna, zmarła na raka 31 grudnia, dokładnie 8 lat temu. Od tamtego momentu robi to każdego roku.

Taka zeszłoroczna rewizja zabiera mu 30-60 minut I wygląda tak:

1.Chwyć kartkę papieru albo laptopa i narysuj dwie kolumny u góry z napisami: POZYTYWNE I NEGATYWNE.
2. Weź swój ubiegłoroczny kalendarz i popatrz na każdy tydzień.
3. Z każdego tygodnia wpisuj do kolumny POZYTYWNEJ LUB NEGATYWNEJ: ludzi, aktywności oraz wszystko to co robiłaś/-eś i co miało wpływ na odczuwanie pozytywnych lub negatywnych emocji. Umieść je we właściwej kolumnie.

Jak już to zrobisz, spójrz na swoją listę i zapytaj “ Które 20% z każdej kolumny pozwoliło mi osiągać szczyty mojej działalności, aktywności, tego kim jestem?"

Bazując na liście i odpowiedziach, spróbuj zaplanować więcej spotkań z “pozytywnymi liderami”, z ludźmi, sytuacjami, które wyzwalają w Tobie to co najlepsze. Umieść w kalendarzu wszystkie pozytywne aktywności, które wpływały na Twoje pozytywne emocje, rozwijały Cię, przynosiły Ci korzyści. Zarezerwuj czas z przyjaciółmi i przygotuj listę aktywności/wydarzeń/ spotkań, które wiesz że działają! Dopóki nie umieścisz wszystkiego w kalendarzu to nie będzie realne..

To był krok pierwszy. Teraz krok drugi. Zrób listę rzeczy których nie będziesz robić tzw. NOT-TO-DO-LIST. Wpisz na nią wszystkich liderów, ludzi, sytuacje, spotkania które wyzwalały negatywne emocje. Wszystkie aktywności, działania, spotkania, ludzi znegatywnej kolumny i zrób wszystko abyś nie musiał ich oglądać albo robić tych negatywnych działań przez pierwsze tygodnie 2019 roku. To są rzeczy i ludzie którzy mają na Ciebie zły wpływ, dlatego nie umieszczaj „ich” w swoim kalendarzu. Nie zmuszaj się do spotkań z nimi, nie miej poczucia winy ani lęku, że coś Cię omija. To nonsens.

To już wszystko! Daj znać jak Ci poszło!

Pamiętaj: to nie będzie wystarczające jeżeli usuniesz wszystkie negatywne rzeczy. To wytworzy próżnie, pustkę. Musisz wpisać w kalendarz wszystkie odkryte przez Ciebie pozytywne rzeczy, działania, ludzi tak szybko jak to możliwe. Tak szybko jak się da aby jakieś bezsensowne rzeczy nie wypełniły Twoich dni.

Powodzenia i udanej podróży!

Źródło: https://tim.blog/2018/12/28/past-year-review/?fbclid=IwAR2KCYz6xQ_yqv99mUbd2KLtj_XUEVUZqToz5EouPEvIYlW9jENwncJdJoo

ostatnie wpisy z tej kategorii