x
Logo

Kup książkę

Pobierz e-book

wybierz kategorię

Blog

Motywacja, samokontrola i odroczona gratyfikacja!

Powiększ zdjęcie

Stanford marshmallow eksperyment był serią doświadczeń odnośnie odroczonej gratyfikacji. Eksperymenty rozpoczęto pod koniec lat 60’. Prowadził je psycholog Walter Mischel, późniejszy profesor, wykładający na Uniwersytecie Stanfordzkim. W tym badaniu proponowano dzieciom wybór pomiędzy małą nagrodą, którą otrzymają natychmiast albo dwoma takimi nagrodami, jeżeli poczekają, mniej więcej 15 minut. Nagrody były w postaci słodkich pianek, ciastek czy precli.

Głównym założeniem eksperymentu było zrozumienie jak dzieci rozwiną kontrolę nad odroczoną gratyfikacją. Dzieci były zapraszane do pokoju, a potem zostawiane „sam na sam” ze słodyczą.  Dostawały informację typu: „Możesz zjeść to ciastko od razu, jeżeli poczekasz jednak 15 minut dostaniesz jeszcze jedno takie ciastko”. Jedna grupa maluchów próbowała zakrywać dłońmi oczy, kopały w biurko, bawiły się włosami. Inne dzieci zjadały ciastko od razu. Z sześciuset dzieci mniejszość zjadała od razu, 1/3 wytrzymywała okres 15 minut, było to również zależne od wieku.

Eksperyment możesz zobaczyć tutaj:  https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ

 

Najbardziej niesamowite odkrycie Mischel zauważył wiele lat później, mianowicie w 1988 roku, kiedy rodzice dzieci, które odczekały 15 minut opisały je jako znacznie bardziej kompetentne od rówieśników, w 1990 roku Mischel wykazał, że odroczona gratyfikacja znacznie korelowała z wynikami testu SAT (amerykański test mierzący umiejętności pisania, czytania oraz zdolności matematyczne etc.). Odroczenie gratyfikacji korelowało również z niższym poziomem BMI ( wskaźnik masy ciała).

Nieumiejętność odroczenia gratyfikacji jest tym co może stanowić przeszkodę w osiągnięciu celu, dlaczego?

1.       Wracasz do ciepłego domu w ciemne, deszczowe popołudnie, możesz siąść na kanapie albo pobiegać

- gdy usiądziesz nagroda będzie od razu, ale efekt nie będzie zadowalający w dłuższej perspektywie

- gdy pójdziesz biegać, a tak de facto zmusisz się do tego, odroczysz nagrodę, która przyjdzie w postaci endorfin w trakcie wysiłku albo gdy stracisz na wadze tydzień później

 

2.       Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i budujesz swój biznes on-line i wiesz teoretycznie, że to jest tzw. "long game" i że w jedną noc sukcesu nie zbudujesz, to znów odraczasz gratyfikację, czyli pracujesz każdego dnia na coś, co pojawi się w przyszłości, albo gdy piszesz książkę każdego dnia, systematycznie, nie otrzymujesz za to pensji ale wiesz, że w przyszłości stanie się ona dochodem pasywnym.

 

3.       Jeżeli jesteś w sklepie i czujesz głód możesz rzucić się na słodycze albo poczekać (czytaj: odroczyć gratyfikację) i zjeść coś zdrowego w domu.

 

Twoja SAMOKONTROLA wpływa na ODROCZENIE GRATYFIKCJI

ODROCZENIE GRATYFIKACJI wpływa na TWÓJ SUKCES

 

Samokontrola jest jak mięsień, im więcej ćwiczysz, tym jest silniejszy. Im bardziej „obwarujesz” wszystko nawykami, tym będzie Tobie łatwiej. Każdego dnia piszesz jedną stronę książki, jednego posta na fb, biegasz co drugi dzień, gotujesz zdrowe posiłki raz na 3 dni etc. Budujesz służące Tobie nawyki. Pamiętając, ze dyscyplina równa się wolności, bo właśnie ta dyscyplina, czyli dobre nawyki, samokontrola i odroczona gratyfikacja pozwolą Ci być tym kim pragniesz być. Zbudujesz sukces na bazie konsekwencji i wytrwałości. To żadna magia, to nauka. Decyzja należy do CiebieJ I jakkolwiek paradoksalnie to zabrzmi, sukces przyjdzie z bólu i dyscypliny, nie z przyjemności i trwonienia uwagi na rzeczy nieważne.

Zastanawiasz się jak wzmocnić samokontrolę i nauczyć się odraczania gratyfikacji?

1.      Zacznij od małych kroków ( jak chcesz przebiec marathon, przebiegnij najpierw 1 km, jak chcesz napisać książkę, napisz 10 zdań każdego dnia etc.)

2.      Powtarzaj powyższe każdego dnia!

3.      Znajdź sposób aby zacząć robić to, co dla Ciebie ważne, przynajmniej przez 5 minut każdego dnia.

4.      Działaj według zasady “Włącz długie światla i ruszaj…” >>>>>>https://www.youtube.com/watch?v=ebEQZU9K1uQ&t=193s

5.      Przestań chorować na wymówkozę, możesz oszukiwać innych, że nie masz czasu, pieniędzy, pomocy etc. ale dobrze wiemy, że wewnętrznie to dokłądnie wiesz na co Cię stać! Zawalcz o to!

 

ostatnie wpisy z tej kategorii