x
Logo

Kup książkę

Pobierz e-book

wybierz kategorię

Blog

Praca z afirmacjami - jak przyciągać do siebie to, czego pragniemy

Powiększ zdjęcie

5 prostych wskazówek, jak pracować z afirmacjami oraz dlaczego warto to robić

Wszystko zaczyna się od myśli. To jest Twój ogród w Twoim umyśle. Co zasiejesz, to zbierzesz. Z brzydkich, niedobrych myśli nie wyrośnie piękna rzeczywistość. Warto przyjrzeć się temu, co codziennie rodzi się w naszej głowie, co o sobie mówimy i jak o sobie myślimy. Zamiast słuchać głosu, który mówi w głowie: „Masz dwie lewe ręce i do niczego się nie nadajesz”, wypowiedz afirmację: „Wszystko, czego dotykam i za co się biorę, kończy się sukcesem”.

Nie bagatelizuj myśli, które rodzą się w Twojej głowie każdego dnia

Wszystkie myśli, które codziennie, świadomie, mniej świadomie lub podświadomie są częścią Ciebie, zsumowane razem tworzą twój charakter, twoją teraźniejszość i przyszłość. Możesz wpłynąć na swoją rzeczywistość poprzez afirmacje, czyli budując pozytywne przekonania na własny temat.

Afirmacja to nie jest prośba czy skarga (“Dajcie mi wszyscy święty spokój!”), ale rodzaj utożsamienia się z danym poglądem lub dążeniem do stanu, który ma się spełnić (“Jestem spokojna”, “Potrafię zachować spokój w trudnych sytuacjach”). Afirmacje umacniają postanowienia w podświadomości. Tkwi w nich ogromny potencjał, by zmienić nastawienie do życia i własne zachowanie na bardziej wzmacniające.

Co psychologia uważa o afirmacjach?

Psychologia jest zgodna co do pozytywnego wpływu afirmacji na psychikę. Wśród zalet afirmacji wymieniane są: wzrost poczucia wartości i bezpieczeństwa, wzrost asertywności, zmniejszenie poziomu wewnętrznego napięcia, stresu i lęków oraz odzyskanie nadziei na lepszą przyszłość. Dzięki afirmacjom możemy skupić się na pozytywnym kształtowaniu rzeczywistości wokół nas.

Badacze są jedynie podzieleni (lub po prostu nie wiedzą), w jaki sposób afirmacje konkretnie działają. Niektórzy uważają, że to tylko placebo. Część badań podkreśla, że afirmacje wzmacniają osoby generalnie optymistycznie nastawione do świata. W przypadku pesymistów i sceptyków techniki afirmowania działają oporniej. Aby afirmacje, były skuteczne, przy ich tworzeniu należy pamiętać o kilku zasadach.

Najważniejsze zasady tworzenia afirmacji

  1. Buduj zdania w pierwszej osobie, w czasie teraźniejszym, krótkie i proste. Najlepiej zacznij od afirmacji, które są zaprzeczeniem myśli, które Cię dręczą. Jeśli w głowie kołacze myśl “Boję się o przyszłość”, wybierz afirmację “Jestem bezpieczna”, “Wiem, jak zadbać o swoją przyszłość”.
  2. Afirmuj jedynie własne życie. Nie zajmuj się afirmacjami, które dotyczą innych osób.
  3. Wykreśl ze swoich afirmacji słowo „nie”. Afirmacje negatywne koncentrują naszą uwagę na przeszkodach i trudach (Na przykład zamiast zdania: “Nie choruję”, wybierz “Jestem zdrowa”) .
  4. Unikaj określeń: chcę, pragnę, potrzebuję. W afirmowaniu nie chodzi o kreowanie potrzeb, ale ich realizowanie lub zbliżanie się do celu. Zamiast “Chcę być bogata”, wybierz zdanie “Potrafię zadbać o swój interes”.
  5. Pisz prosto z serca, nie kłam (zamiast powtarzać „Jestem towarzyska”, gdy czujesz się samotna, mów „Jestem gotowa na nowe relacje z innymi”). Najlepiej, gdy wypowiadane słowa są Ci bliskie. Nieracjonalnie pozytywne zdania prowokują u osób z niższą samooceną przeciwne myśli. Kiedy bardzo pozytywna afirmacja pozostaje w konflikcie z tym, co o sobie uważamy, nie ma miejsca na wzmocnienie naszego poczucia wartości. Przeciwnie, negatywna samoocena wzmacnia się.

Jeśli zamienisz głos wewnętrznego krytyka na zdania: „Kocham i jestem kochana”, „Biorę i daję w doskonałej równowadze” czy „Jestem kompetentna i pewna siebie” możesz stać się szczęśliwsza i lepiej wykorzystywać szanse, które przynosi Ci los.

Szereg pomocnych wskazówek, m.in. dotyczących implementacji intencji i tworzeniu nowej wersji siebie znajdziesz w mojej książce “Porozmawiajmy o Tobie”.

 

ostatnie wpisy z tej kategorii