Kup książkę
Pobierz e-book
wybierz kategorię
Blog
Przekonania, które posiadamy a w które obrastaliśmy przez całe nasze życie mogą być dla nas wsparciem albo kotwicą ściągającą nas na samo dno.
Wiele z nich, szczególnie tych „wgranych” w dzieciństwie nie ma totalnie racji bytu.
To tak jak klient, który w gabinecie psychologicznym mówi, że „ma dwie lewe ręce” bo całe życie to słyszał to od bliskich osób. Po czym gdy się temu przyglądamy to rzeczywiście ma dwie ręce ale PRAWE!
Jest dobrym ojcem, świetnie prowadzi firmę. Z minuty na minutę uparcie stara się mnie przekonać, że rzeczywiście tak jest.
Gdzieś wewnątrz ciągle słyszy „Ty masz dwie lewe ręce i do niczego nie dojdziesz”.
Przekonanie to jest jak za ciasne buty, boli, ogranicza, zabiera energię.
Nie możesz w nich iść, a co dopiero biec. Ale on do momentu terapii dzień w dzień te przymałe buty ubierał. Po czym zmienił swoje oprogramowanie, swoje za małe buty zmienił na eleganckie trzewiki w postaci „ jestem stworzony do osiągania sukcesu”!
Przekonania są filtrem przez którą przepuszczamy naszą rzeczywistość. Sprawdź czy filtry nie są zanieczyszczone albo zbyt stare.
Klient z powyższej historii kiedy przyjrzał się faktom (nie swojej interpretacji, czy przekonaniom z dzieciństwa) uznał, że odniósł nie mały sukces na wielu poziomach swojego życia.
Kolejna osoba, która twierdziła, że jest leniwa, mając 3 etaty, męża w delegacji, dwójkę dzieci i cały dom na głowie. A w środku głos ojca „jesteś nic nie wartym leniem”! I jak tylko usiadła na 5 minut na kanapie z książką ma poczucie winy…
Przekonania trzeba wyłapać a potem się im przyjrzeć.
W dalszej kolejności pozmieniać na takie które zbudują nas i naszą rzeczywistość w taki sposób abyśmy wzrastali a nie upadali na kolana.
Możesz to zrobić z moim e-bookiem „Wymyśl sobie siebie”.
W momencie zmiany waluty w Niemczech z marek na euro, Niemcy byli przekonani, że ceny wzrosły. Obiektywne dane ekonomiczne ujawniły prawie totalną stałość cen. Natomiast naród był przekonany, ze ceny wzrosły straszliwie.
Tym tematem zaczęła interesować się grupa naukowców z Monachium (Trautt-Mattausch, za Wojciszke 2011), która we włoskiej restauracji dała ludziom 2 rodzaje menu.
Jedno menu w euro a drugie w markach. Każde menu było w 3 wersjach:
1. Ceny w euro rzeczywiście wyższe o 15%
2. Nie ma żadnej różnicy w cenach
3. Ceny w euro mniejsze o 15%
I tak oto:
-w warunku 1, klienci restauracji twierdzili, ze ceny w euro były wyższe o 22%,
-w warunku drugim, że ceny w euro były wyższe o 8%
-w warunku 3, że ceny euro były niższe o 1%.
Takie zmiany cen w procentach spostrzegały osoby zamawiające w restauracji. W zasadzie miały się one nijak do rzeczywistości.
Poglądy, które mamy albo przekonania, które nosimy nie muszą odzwierciedlać stanów realnych.Tak jak w powyższym badaniu.
Pracując z drugim człowiekiem, najsmutniejsze jest to, że większość przekonań, nie dość, że jest niezgodna z faktami to jeszcze jest potężnie krzywdząca dla samego zainteresowanego.
Czasem naprawdę warto pomyśleć nad wgraniem nowego oprogramowania albo nad całkowitym resetem:)
Angelina Piechowska
Psycholog, terapeuta TSR
Wstecz